zondag 22 maart 2009

STVV en Lierse laten steek vallen

Gisteren werd de 31ste speeldag in de Exqi league afgewerkt. Opnieuw waren er een aantal verrassingen. Zo won staartploeg Eupen van eindrondekandidaat Ronse met 1-0.

De grootste verrassing was er echter aan de Gestelsedijk in Lommel. Tweede in stand Lierse ging met 3-1 onderuit tegen KVSK United. De mannen van Van der Elst doen zo een definitieve om de degradatie te vermijden.

Leider STVV kon profiteren van het puntenverlies van Lierse maar deed dat slechts gedeeltelijk. In Deinze kwamen de mannen van Guido Brepoels niet verder dan een doelpuntenloos gelijkspel. Dit betekent dat STVV de absolute topper van woensdag aanvat tegen Lierse met 6 punten voorsprong. Bij winst nemen ze dus een optie op de titel.

Namiddag zijn er nog twee wedstrijden. Club Luik neemt het in de Waalse derby op tegen Olympic Charleroi. In Tienen zullen KVK en Beveren strijden om een eindrondeticket. Je kan de wedstrijden live volgen op deze link: http://www.exqileague.be/speeldag_live_datum_html.php

vrijdag 20 maart 2009

Eddy Wauters 40 jaar aan het roer van Antwerp


Vandaag is een hoogdag in het leven van Eddy Wauters. Exact 40 jaar geleden werd hij voorzitter van 'The great old'.

Veel reden tot feesten is er echter niet. De supporters zien hem liever vertrekken door de tegenvallende resultaten in de competitie. Bovendien ziet het er ook niet al te rooskleurig uit op financieel vlak.

Toch beleefde Antwerp onder Wauters zijn grootste successen. Zo was er de finale voor de Europese beker der bekerwinnaars op het mythische Wembley in 1993. De finale werd met 3-1 verloren tegen het Italiaanse Parma



vrijdag 13 maart 2009

STVV-Lierse uitverkocht


Op de woensdag 25 maart om 20.30 wordt de absolute topper gespeeld in de Exqi league. Het nummer 1 STVV zal het dan thuis opnemen tegen nummer 2 Lierse. Voor wie denkt nog een kaartje te kunnen bemachtigen heb ik slecht nieuws. De wedstrijd is al uitverkocht!


Afgelopen week kon je over de koppen lopen aan de ticketverkoop bij STVV en Lierse. Iedere supporter wou koste wat het kost zich een kaartje aanschaffen voor deze topper. Op vijf dagen tijd waren dan ook alle 9500 kaarten de deur uit (effe geluk dat ik een abonnement heb). Dit zijn supportersaantallen waren vele eersteklassers alleen maar van kunnen dromen. Dit toont nogmaals aan dat er ook in de Exqi league met veel passie wordt gespeeld en gesupporterd.


De wedstrijd zal ook live te zien zijn op Exqi sport. Het belang voor deze wedstrijd wordt ook door de kbvb extra in de verf gezet. Niemand minder dan Belgisch beste scheidsrechter Frank De Bleeckere (foto) moet deze wedstrijd in goede banen leiden.

dinsdag 10 maart 2009

STVV en Lierse met straten voorsprong


De 29ste speeldag in de Exqi League zit erop. Zoals gewoonlijk sloten de twee beste ploegen STVV en Lierse hun wedstrijden winnend af. STVV won in Doornik met 1-2 en domineerde de hele wedstrijd. Ook Lierse was dominant en gingen met dezelfde cijfers winnen bij Deinze.


De achtervolgers (als we daar nog van kunnen spreken met een kloof van 12 punten tussen nummer twee en drie) lieten weer steken vallen. De verrassende derde in het klassement Ronse verloor bij Tienen met 2-0. Nummers 5 en 6 Oostende en Beveren hielden elkaar in evenwicht. Het werd 1-1. En ook de vierde in de stand Brussels kon niet winnen. Zij speelden 0-0 gelijk bij FC Luik.


In de degradatiestrijd deed Eupen weer een geweldige zaak. Zij waren beter dan KVSK United en wonnen met 2-1. Het kneusje van de heenronde verrast nu dus vriend en vijand met een mooie reeks van 12 op 15.


De competitie blijft dus op alle fronten spannend al is de dominantie van STVV en Lierse zelden vertoont. Op woensdag 25 maart zullen zij het op Staaien tegen elkaar opnemen. Allicht valt de beslissing in de titelstrijd.


Voor de wedstrijdverslagen kan je nog altijd terecht op volgende website

vrijdag 6 maart 2009

Rust keert terug in Oostende

Afgelopen week was het enorm onrustig in en rond het Albertpark. Na de commotie rond het plotse vertrek van trainer Jean-Pierre Vandevelde naar OH Leuven is Thierry Pister aangesteld als nieuwe trainer van de kustjongens. De rust lijkt weer teruggekeerd.

Dinsdag bood Vandevelde zijn ontslag aan. Hij wou namelijk graag terugkeren naar zijn vorige club OH Leuven , ook een team uit de Exqi League. Een versterkende factor voor zijn vertrek zou zijn fobie voor autosnelwegen geweest zijn. De verre verplaatsingen via de autosnelweg die hij dagelijks moest maken wogen mentaal te zwaar door op hem.

In de daaropvolgende uren circuleerden twee namen als mogelijke opvolger voor Vandevelde. Ex-Roeselare coach Dirk Geeraerd en voormalig trainer van Bergen: Thierry Pister. De keuze van het KVO bestuur viel op Pister. Hij tekende een contract voor twee jaar en moet de club proberen naar eerste klasse te loodsen in de komende twee jaar.

Pittig detail is dat Oostende en Leuven het op 15 maart al tegen elkaar opnemen in de competitie. Dat belooft alvast een hevige wedstrijd te worden!

Dufoor naar China?


Sébastien Dufoor kan rekenen op interesse van de Chinese topklasser Changchun Yatai. De club werd in 2007 kampioen en voetbalt in een stadion van 38 000 toeschouwers onder leiding van de Duitser Ernst Middendorp.


De Tiense aanvaller trekt deze week richting China voor een kennismaking met de club. Hij wordt zondag wel terug in het Bergéstadion verwacht voor de wedstrijd tegen SK Ronse.


Voor de voormalige aanvaller van Roeselare en Dender zou het zijn eerste buitenlandse avontuur kunnen worden. We wensen hem alvast veel succes!

donderdag 5 maart 2009

Lierse met positief resultaat naar terugmatch

In het kader van de halve finale van de Beker van België speelde SK Lierse 2-2 gelijk op het veld van KRC Genk. Dit is een uitstekend resultaat en levert Lierse de mogelijkheden om op 24 mei de finale te spelen in het Koning Boudewijnstadion.

Genk kwam al snel op voorsprong na een strafschop van Barda. Maar een fris en goed voetballend Lierse beet van zich af en De Witte zorgde voor een 1-1 ruststand. Na de pauze zette Tshiala de nummer twee uit de Exqi League zelfs even op voorsprong. Een klasseflits van Tom De Mul een kwartier voor tijd zorgde nog voor een 2-2 uitslag.

Opvallend was dat trainer Helleputte zonder zijn drie topschutters aan de wedstrijd startte : Radzinski geschorst , Wahed en Cavens uit voorzorg op de bank. Dit onderstreept nog eens extra het mooie resultaat van 'de pallieters'. Wordt ongetwijfeld vervolgd op 22 april bij de terugwedstrijd. Wie een kort wedstrijdverslag wil kan dat krijgen via onderstaande link.

http://www.sporza.be/cm/sporza.be/voetbal/BekerVanBelgie/Beker%2B08-09/1.481501#

dinsdag 3 maart 2009

Lierse op weg naar de Heizel?


Vanavond neemt SK Lierse het in de halve finale van de Beker van België op tegen KRC Genk. Het is de eerste confrontatie tussen beide teams. De terugwedstrijd volgt op 22 april.


Zoals eerder op deze blog vermeld is Lierse in dit stadium van de competitie de enige tweedeklasser. Het is echter de vraag of Lierse deze wedstrijd serieus neemt. Hun hoofddoel blijft de promotie naar eerste klasse maar op dit moment staan ze tweede op vijf punten van leider STVV. Bovendien missen ze een van hun belangrijkste spelers: Tomasz Radzinski.


In Studio 1 op maandag van twee maart beaamt hulptrainer Eric van Meir dat de prioriteiten bij de competitie liggen maar "Een halve finale in de Beker van België dat gooi je wel zomaar niet weg , dus we zullen gemotiveerd zijn" voegde hij er nog aan toe.
Wie het volledige stukje over Lierse wil zien kan terecht op volgende link : http://www.sporza.be/cm/sporza.be/mediatheek/1.481776

Ik roep alle fans van de Exqi League op om Lierse te steunen in hun tocht naar de Heizel! De Exqi League zal er alleen maar wel bij varen!