Gisteren werd de 31ste speeldag in de Exqi league afgewerkt. Opnieuw waren er een aantal verrassingen. Zo won staartploeg Eupen van eindrondekandidaat Ronse met 1-0.
De grootste verrassing was er echter aan de Gestelsedijk in Lommel. Tweede in stand Lierse ging met 3-1 onderuit tegen KVSK United. De mannen van Van der Elst doen zo een definitieve om de degradatie te vermijden.
Leider STVV kon profiteren van het puntenverlies van Lierse maar deed dat slechts gedeeltelijk. In Deinze kwamen de mannen van Guido Brepoels niet verder dan een doelpuntenloos gelijkspel. Dit betekent dat STVV de absolute topper van woensdag aanvat tegen Lierse met 6 punten voorsprong. Bij winst nemen ze dus een optie op de titel.
Namiddag zijn er nog twee wedstrijden. Club Luik neemt het in de Waalse derby op tegen Olympic Charleroi. In Tienen zullen KVK en Beveren strijden om een eindrondeticket. Je kan de wedstrijden live volgen op deze link: http://www.exqileague.be/speeldag_live_datum_html.php
zondag 22 maart 2009
vrijdag 20 maart 2009
Eddy Wauters 40 jaar aan het roer van Antwerp

Vandaag is een hoogdag in het leven van Eddy Wauters. Exact 40 jaar geleden werd hij voorzitter van 'The great old'.
Veel reden tot feesten is er echter niet. De supporters zien hem liever vertrekken door de tegenvallende resultaten in de competitie. Bovendien ziet het er ook niet al te rooskleurig uit op financieel vlak.
Toch beleefde Antwerp onder Wauters zijn grootste successen. Zo was er de finale voor de Europese beker der bekerwinnaars op het mythische Wembley in 1993. De finale werd met 3-1 verloren tegen het Italiaanse Parma
vrijdag 13 maart 2009
STVV-Lierse uitverkocht

Op de woensdag 25 maart om 20.30 wordt de absolute topper gespeeld in de Exqi league. Het nummer 1 STVV zal het dan thuis opnemen tegen nummer 2 Lierse. Voor wie denkt nog een kaartje te kunnen bemachtigen heb ik slecht nieuws. De wedstrijd is al uitverkocht!
Afgelopen week kon je over de koppen lopen aan de ticketverkoop bij STVV en Lierse. Iedere supporter wou koste wat het kost zich een kaartje aanschaffen voor deze topper. Op vijf dagen tijd waren dan ook alle 9500 kaarten de deur uit (effe geluk dat ik een abonnement heb). Dit zijn supportersaantallen waren vele eersteklassers alleen maar van kunnen dromen. Dit toont nogmaals aan dat er ook in de Exqi league met veel passie wordt gespeeld en gesupporterd.
De wedstrijd zal ook live te zien zijn op Exqi sport. Het belang voor deze wedstrijd wordt ook door de kbvb extra in de verf gezet. Niemand minder dan Belgisch beste scheidsrechter Frank De Bleeckere (foto) moet deze wedstrijd in goede banen leiden.
dinsdag 10 maart 2009
STVV en Lierse met straten voorsprong

De 29ste speeldag in de Exqi League zit erop. Zoals gewoonlijk sloten de twee beste ploegen STVV en Lierse hun wedstrijden winnend af. STVV won in Doornik met 1-2 en domineerde de hele wedstrijd. Ook Lierse was dominant en gingen met dezelfde cijfers winnen bij Deinze.
De achtervolgers (als we daar nog van kunnen spreken met een kloof van 12 punten tussen nummer twee en drie) lieten weer steken vallen. De verrassende derde in het klassement Ronse verloor bij Tienen met 2-0. Nummers 5 en 6 Oostende en Beveren hielden elkaar in evenwicht. Het werd 1-1. En ook de vierde in de stand Brussels kon niet winnen. Zij speelden 0-0 gelijk bij FC Luik.
In de degradatiestrijd deed Eupen weer een geweldige zaak. Zij waren beter dan KVSK United en wonnen met 2-1. Het kneusje van de heenronde verrast nu dus vriend en vijand met een mooie reeks van 12 op 15.
De competitie blijft dus op alle fronten spannend al is de dominantie van STVV en Lierse zelden vertoont. Op woensdag 25 maart zullen zij het op Staaien tegen elkaar opnemen. Allicht valt de beslissing in de titelstrijd.
Voor de wedstrijdverslagen kan je nog altijd terecht op volgende website
vrijdag 6 maart 2009
Rust keert terug in Oostende
Afgelopen week was het enorm onrustig in en rond het Albertpark. Na de commotie rond het plotse vertrek van trainer Jean-Pierre Vandevelde naar OH Leuven is Thierry Pister aangesteld als nieuwe trainer van de kustjongens. De rust lijkt weer teruggekeerd.
Dinsdag bood Vandevelde zijn ontslag aan. Hij wou namelijk graag terugkeren naar zijn vorige club OH Leuven , ook een team uit de Exqi League. Een versterkende factor voor zijn vertrek zou zijn fobie voor autosnelwegen geweest zijn. De verre verplaatsingen via de autosnelweg die hij dagelijks moest maken wogen mentaal te zwaar door op hem.
In de daaropvolgende uren circuleerden twee namen als mogelijke opvolger voor Vandevelde. Ex-Roeselare coach Dirk Geeraerd en voormalig trainer van Bergen: Thierry Pister. De keuze van het KVO bestuur viel op Pister. Hij tekende een contract voor twee jaar en moet de club proberen naar eerste klasse te loodsen in de komende twee jaar.
Pittig detail is dat Oostende en Leuven het op 15 maart al tegen elkaar opnemen in de competitie. Dat belooft alvast een hevige wedstrijd te worden!
Dinsdag bood Vandevelde zijn ontslag aan. Hij wou namelijk graag terugkeren naar zijn vorige club OH Leuven , ook een team uit de Exqi League. Een versterkende factor voor zijn vertrek zou zijn fobie voor autosnelwegen geweest zijn. De verre verplaatsingen via de autosnelweg die hij dagelijks moest maken wogen mentaal te zwaar door op hem.
In de daaropvolgende uren circuleerden twee namen als mogelijke opvolger voor Vandevelde. Ex-Roeselare coach Dirk Geeraerd en voormalig trainer van Bergen: Thierry Pister. De keuze van het KVO bestuur viel op Pister. Hij tekende een contract voor twee jaar en moet de club proberen naar eerste klasse te loodsen in de komende twee jaar.
Pittig detail is dat Oostende en Leuven het op 15 maart al tegen elkaar opnemen in de competitie. Dat belooft alvast een hevige wedstrijd te worden!
Dufoor naar China?

Sébastien Dufoor kan rekenen op interesse van de Chinese topklasser Changchun Yatai. De club werd in 2007 kampioen en voetbalt in een stadion van 38 000 toeschouwers onder leiding van de Duitser Ernst Middendorp.
De Tiense aanvaller trekt deze week richting China voor een kennismaking met de club. Hij wordt zondag wel terug in het Bergéstadion verwacht voor de wedstrijd tegen SK Ronse.
Voor de voormalige aanvaller van Roeselare en Dender zou het zijn eerste buitenlandse avontuur kunnen worden. We wensen hem alvast veel succes!
donderdag 5 maart 2009
Lierse met positief resultaat naar terugmatch
In het kader van de halve finale van de Beker van België speelde SK Lierse 2-2 gelijk op het veld van KRC Genk. Dit is een uitstekend resultaat en levert Lierse de mogelijkheden om op 24 mei de finale te spelen in het Koning Boudewijnstadion.
Genk kwam al snel op voorsprong na een strafschop van Barda. Maar een fris en goed voetballend Lierse beet van zich af en De Witte zorgde voor een 1-1 ruststand. Na de pauze zette Tshiala de nummer twee uit de Exqi League zelfs even op voorsprong. Een klasseflits van Tom De Mul een kwartier voor tijd zorgde nog voor een 2-2 uitslag.
Opvallend was dat trainer Helleputte zonder zijn drie topschutters aan de wedstrijd startte : Radzinski geschorst , Wahed en Cavens uit voorzorg op de bank. Dit onderstreept nog eens extra het mooie resultaat van 'de pallieters'. Wordt ongetwijfeld vervolgd op 22 april bij de terugwedstrijd. Wie een kort wedstrijdverslag wil kan dat krijgen via onderstaande link.
http://www.sporza.be/cm/sporza.be/voetbal/BekerVanBelgie/Beker%2B08-09/1.481501#
Genk kwam al snel op voorsprong na een strafschop van Barda. Maar een fris en goed voetballend Lierse beet van zich af en De Witte zorgde voor een 1-1 ruststand. Na de pauze zette Tshiala de nummer twee uit de Exqi League zelfs even op voorsprong. Een klasseflits van Tom De Mul een kwartier voor tijd zorgde nog voor een 2-2 uitslag.
Opvallend was dat trainer Helleputte zonder zijn drie topschutters aan de wedstrijd startte : Radzinski geschorst , Wahed en Cavens uit voorzorg op de bank. Dit onderstreept nog eens extra het mooie resultaat van 'de pallieters'. Wordt ongetwijfeld vervolgd op 22 april bij de terugwedstrijd. Wie een kort wedstrijdverslag wil kan dat krijgen via onderstaande link.
http://www.sporza.be/cm/sporza.be/voetbal/BekerVanBelgie/Beker%2B08-09/1.481501#
dinsdag 3 maart 2009
Lierse op weg naar de Heizel?

Vanavond neemt SK Lierse het in de halve finale van de Beker van België op tegen KRC Genk. Het is de eerste confrontatie tussen beide teams. De terugwedstrijd volgt op 22 april.
Zoals eerder op deze blog vermeld is Lierse in dit stadium van de competitie de enige tweedeklasser. Het is echter de vraag of Lierse deze wedstrijd serieus neemt. Hun hoofddoel blijft de promotie naar eerste klasse maar op dit moment staan ze tweede op vijf punten van leider STVV. Bovendien missen ze een van hun belangrijkste spelers: Tomasz Radzinski.
In Studio 1 op maandag van twee maart beaamt hulptrainer Eric van Meir dat de prioriteiten bij de competitie liggen maar "Een halve finale in de Beker van België dat gooi je wel zomaar niet weg , dus we zullen gemotiveerd zijn" voegde hij er nog aan toe.
Wie het volledige stukje over Lierse wil zien kan terecht op volgende link : http://www.sporza.be/cm/sporza.be/mediatheek/1.481776
Ik roep alle fans van de Exqi League op om Lierse te steunen in hun tocht naar de Heizel! De Exqi League zal er alleen maar wel bij varen!
dinsdag 24 februari 2009
Antwerp 'supporters' zijn de pedalen kwijt

De 'supporters' van Antwerp hebben zich zaterdag van hun kleinste kant laten zien. Nadat ze van Virton gewonnen hadden met 2-1 begonnen ze met het aanheffen van spreekkoren.
De gebruikelijke spreekkoren tegenover Waalse ploegen is het zo al gevoelige "Et les Wallons, c'est du caca". Maar de aanhang van Antwerp ging nog een stap verder. Na de wedstrijd zongen ze "Les Wallons sont des pédophiles".
De technische staf , spelers en supporters van Virton waren geschokt. Trainer Sébastien Grandjean maande de spelers na het laatste fluitsignaal aan omop de grond te gaan zitten voor de hoofdtribune om te protesteren. Daar bleef het helaas niet bij. In de kleedkamers brachten de spelers van Virton vernielingen aan en lieten ze zich ook van hun kleinste kant zien
Het is nog niet duidelijk of er een straf zal volgen voor dit wangedrag. Het bondsparket wacht op het rapport van de scheidsrechter. Als de politie van Antwerpen een proces verbaal heeft opgesteld, mag de voetbalcel zich over het incident buigen.
Ook in de Waalse pers is dit hard aangekomen. Via onderstaande link hoor je de kwetsende spreekkoren en zie je de protestactie van de spelers van Virton.
maandag 16 februari 2009
Analyse speeldag 26
Afgelopen weekend heeft ons vooral geleerd dat STVV en Lierse er met kop en schouders boven uit steken. Beide teams klopten respectievelijk de subtoppers Oostende en Lierse vlot met 1-0 en 4-1. Oostende beëindigde de wedstrijd zelfs met 8 na drie terechte rode kaarten.
Nieuwkomer Ronse blijf verbazen. Ze wonnen het streekduel tegen Doornik met 1-0 en nestelen zich zo wat steviger op de derde plaats. KSK Beveren doet weer volop mee voor de eindronde na de 2-0 zege tegen hekkensluiter Namen.
Brussels en Antwerp misschien wel de twee grootste tegenvallers dit seizoen namen het zondagnamiddag tegen elkaarop. Brussels haalde het met 1-0. Het kan weer wat meer naar boven kijken terwijl Antwerp in een negatieve spiraal blijft.
Onderaan deed Hamme een gouden zaak door de drie punten mee te nemen uit Charleroi : 0-2. Voorts werd er na de eerdere afgelaste wedstrijd Eupen-Waasland nog een tweede wedstrijd afgelast : KVSK United - Deinze. Het veld bleek onbespeelbaar
Voor de samenvattingen kan je terecht op
http://www.exqileague.be/
Nieuwkomer Ronse blijf verbazen. Ze wonnen het streekduel tegen Doornik met 1-0 en nestelen zich zo wat steviger op de derde plaats. KSK Beveren doet weer volop mee voor de eindronde na de 2-0 zege tegen hekkensluiter Namen.
Brussels en Antwerp misschien wel de twee grootste tegenvallers dit seizoen namen het zondagnamiddag tegen elkaarop. Brussels haalde het met 1-0. Het kan weer wat meer naar boven kijken terwijl Antwerp in een negatieve spiraal blijft.
Onderaan deed Hamme een gouden zaak door de drie punten mee te nemen uit Charleroi : 0-2. Voorts werd er na de eerdere afgelaste wedstrijd Eupen-Waasland nog een tweede wedstrijd afgelast : KVSK United - Deinze. Het veld bleek onbespeelbaar
Voor de samenvattingen kan je terecht op
http://www.exqileague.be/
zaterdag 14 februari 2009
Voorbeschouwing speeldag 26
Dit weekend wordt de 26ste speeldag afgewerkt. Er staan heel wat leuke affiches op het programma. Er valt ook een afgelasting op te tekenen. De wedstrijd tussen Eupen en Waasland zal niet doorgaan wegens het slechte veld.
De verrassingen in de top 4 van het klassement Ronse en Doornik nemen het zaterdagavond tegen elkaar op. Dit burenduel werd voor het seizoen bestempeld als onbelangrijk maar plots is dit dé topper van de speeldag. De titelfavorieten STVV en Lierse nemen het in eigen huis op tegen respectievelijk Oostende en Tienen. Twee leuke duels zeker gezien de belangen voor alle vier de ploegen die dromen van promotie naar eerste klasse. Voorts lijkt Beveren zich vanavond helemaal in de strijd te kunnen gaan mengen voor de derde plaats met een op papier makkelijke thuiswedstrijd tegen de laatste in de stand Namen.
Op zondag wordt nog één wedstrijd afgewerkt. Brussels zal het thuis opnemen tegen Antwerp. Twee teams die vooraf gezien werden als titelkandidaat maar nu bij verlies in de grijze middenmoot dreigen te belanden.
Een ding is zeker. Het wordt weer een weekend vol leuke duels en spanning! Wie de wedstrijden live wil volgen kan terecht op volgende website!
http://www.exqileague.be/speeldag_live_datum_html.php
De verrassingen in de top 4 van het klassement Ronse en Doornik nemen het zaterdagavond tegen elkaar op. Dit burenduel werd voor het seizoen bestempeld als onbelangrijk maar plots is dit dé topper van de speeldag. De titelfavorieten STVV en Lierse nemen het in eigen huis op tegen respectievelijk Oostende en Tienen. Twee leuke duels zeker gezien de belangen voor alle vier de ploegen die dromen van promotie naar eerste klasse. Voorts lijkt Beveren zich vanavond helemaal in de strijd te kunnen gaan mengen voor de derde plaats met een op papier makkelijke thuiswedstrijd tegen de laatste in de stand Namen.
Op zondag wordt nog één wedstrijd afgewerkt. Brussels zal het thuis opnemen tegen Antwerp. Twee teams die vooraf gezien werden als titelkandidaat maar nu bij verlies in de grijze middenmoot dreigen te belanden.
Een ding is zeker. Het wordt weer een weekend vol leuke duels en spanning! Wie de wedstrijden live wil volgen kan terecht op volgende website!
http://www.exqileague.be/speeldag_live_datum_html.php
donderdag 12 februari 2009
Marc Grosjean geen coach meer van Brussels

Marc Grosjean (foto) is niet langer coach van FC Brussels. Door de tegenvallende resultaten zal hij een andere functie krijgen binnen de club.
Grosjean was pas vanaf juni 2008 aan de slag als coach bij Brussels. Maar de resultaten voldoen niet aan de wensen van de amibitieuze voorzitter Johan Vermeersch.
Het ontslag zat er al even aan te komen want vorige maand stelde voorzitter Vermeersch zelf nog een trainingsschema op om zijn onvrede te uiten. Wie Grosjean zal opvolgen is nog niet bekend. De circulerende namen zijn die van technisch-directeur Patrick Wachel en van assistent-trainer Patrick Nijs.
Grosjean was pas vanaf juni 2008 aan de slag als coach bij Brussels. Maar de resultaten voldoen niet aan de wensen van de amibitieuze voorzitter Johan Vermeersch.
Het ontslag zat er al even aan te komen want vorige maand stelde voorzitter Vermeersch zelf nog een trainingsschema op om zijn onvrede te uiten. Wie Grosjean zal opvolgen is nog niet bekend. De circulerende namen zijn die van technisch-directeur Patrick Wachel en van assistent-trainer Patrick Nijs.
Sfeer in de Exqi League

Er wordt een beetje belachelijk gedaan over de supportersaantallen in de Exqi League. Er zijn inderdaad clubs waar er slechts voor een duizendtal toeschouwers gespeeld wordt maar teams met eersteklassetraditie als Antwerp , Lierse en natuurlijk STVV geven het goede voorbeeld. Bij thuiswedstrijden komen tussen de 6.000 en 10.000 toeschouwers opdagen. Ook buitenshuis weten deze teams zich gesteund door een fantastische aanhang!
Bij deze wil ik dan iedere supporter van welke club dan ook oproepen om zijn team zowel thuis als op verplaatsing luidkeels te steunen. Het wordt zo voor iedereen gezelliger en de tweede klasse geraakt van zijn etiket van grijze muis af.
Om jullie te laten proeven van hoe de sfeer in de Exqi league kan zijn heb ik hieronder enkele links naar leuke sfeerfilmpjes gepost.
Doornik speler geschorst voor rest van het seizoen
Het sportcomité van de Voetbalbond heeft Sylvio Breleur (foto) van Doornik een zware straf opgelegd voor de ongeregeldheden na de wedstrijd tegen KVK Tienen.Breleur wordt geschorst tot 31 december 2009, waarvan effectief tot 30 juni. De rest is voorwaardelijk.
Op 18 januari had hij na zijn rode kaart tegen Tienen in de kleedkamers klappen uitgedeeld aan enkele stewards. Doornik meldt dat de speler zeker in beroep zal gaan tegen de straf.
Laten we hopen dat deze talentvolle speler zijn lesje nu zal leren. Want op het veld is hij zeker een meerwaarde voor de Exqi league .
woensdag 11 februari 2009
Beker van België
In Brussel is gisteren geloot voor de halve finales van de Beker van België. KRC Genk neemt het op tegen Lierse en KV Mechelen of Kortrijk zullen het opnemen tegen Roeselare of Cercle Brugge.
Als tweedeklassers mogen we (zelfs als supporter van grote concurrent STVV) fier zijn op de prestaties van Lierse in de beker. Ze zetten de Exqi League op de Belgische voetbalkaart door als enige tweedeklasser de halve finales te bereiken. In de eerste twee rondes schakelden ze eersteklassers Bergen en Dender uit. In de kwartfinale ging vervolgens derdeklasser RC Mechelen voor de bijl. Nu staan ze dus op twee wedstrijden van de Heizel.
Ik roep dan ook iedereen op om Lierse te steunen in hun confrontaties met KRC Genk die op 4 maart en 22 april plaatsvinden. Niet alleen omdat Genk de vijand is van STVV maar ook om te laten zien dat de Exqi League een competitie van hoog niveau is en zeker niet moet onderdoen voor eerste klasse.
Succes Lierse!
Als tweedeklassers mogen we (zelfs als supporter van grote concurrent STVV) fier zijn op de prestaties van Lierse in de beker. Ze zetten de Exqi League op de Belgische voetbalkaart door als enige tweedeklasser de halve finales te bereiken. In de eerste twee rondes schakelden ze eersteklassers Bergen en Dender uit. In de kwartfinale ging vervolgens derdeklasser RC Mechelen voor de bijl. Nu staan ze dus op twee wedstrijden van de Heizel.
Ik roep dan ook iedereen op om Lierse te steunen in hun confrontaties met KRC Genk die op 4 maart en 22 april plaatsvinden. Niet alleen omdat Genk de vijand is van STVV maar ook om te laten zien dat de Exqi League een competitie van hoog niveau is en zeker niet moet onderdoen voor eerste klasse.
Succes Lierse!
Verslag speeldag 25
Speeldag 25 was desastreus voor de ploegen die thuis speelden. Alleen Doornik kon de drie punten thuis houden. Het versloeg KVSK United met 2-0. In de strijd voor de eindrondetickets deed promovendus Ronse een schitterende zaak door rode lantaarn Namen opzij te zetten met 2-4. Zo prijken de West-Vlamingen op een verrassende derde plaats. Ook Beveren doet weer helemaal mee na een 0-1 zege op Antwerp. Het is drummen voor een plaatsje in de subtop want het verschil tussen de nummers 3 en 10 bedraagt slechts vier punten.
In de titelstrijd deed STVV een gouden zaak. Na het gelijke spel van Lierse op zaterdagavond tegen Oostende namen de kanaries de volle buit zondagnamiddag mee uit Luik. Het won na een doelpunt in de slotminuten van Peter Delorge met 1-2.
In de strijd tegen de degradatie deed Eupen een goede zaak. Het ging winnen bij seizoensrevelatie Tienen met 1-3. Het aantrekken van bijna een volledige ploeg tijdens de winterstop lijkt nu zijn vruchten af te werpen want met een 7 op 12 hebben ze rode lantaarn doorgegeven aan UR Namen.
In de titelstrijd deed STVV een gouden zaak. Na het gelijke spel van Lierse op zaterdagavond tegen Oostende namen de kanaries de volle buit zondagnamiddag mee uit Luik. Het won na een doelpunt in de slotminuten van Peter Delorge met 1-2.
In de strijd tegen de degradatie deed Eupen een goede zaak. Het ging winnen bij seizoensrevelatie Tienen met 1-3. Het aantrekken van bijna een volledige ploeg tijdens de winterstop lijkt nu zijn vruchten af te werpen want met een 7 op 12 hebben ze rode lantaarn doorgegeven aan UR Namen.
Abonneren op:
Posts (Atom)
