dinsdag 24 februari 2009

Antwerp 'supporters' zijn de pedalen kwijt


De 'supporters' van Antwerp hebben zich zaterdag van hun kleinste kant laten zien. Nadat ze van Virton gewonnen hadden met 2-1 begonnen ze met het aanheffen van spreekkoren.


De gebruikelijke spreekkoren tegenover Waalse ploegen is het zo al gevoelige "Et les Wallons, c'est du caca". Maar de aanhang van Antwerp ging nog een stap verder. Na de wedstrijd zongen ze "Les Wallons sont des pédophiles".


De technische staf , spelers en supporters van Virton waren geschokt. Trainer Sébastien Grandjean maande de spelers na het laatste fluitsignaal aan omop de grond te gaan zitten voor de hoofdtribune om te protesteren. Daar bleef het helaas niet bij. In de kleedkamers brachten de spelers van Virton vernielingen aan en lieten ze zich ook van hun kleinste kant zien


Het is nog niet duidelijk of er een straf zal volgen voor dit wangedrag. Het bondsparket wacht op het rapport van de scheidsrechter. Als de politie van Antwerpen een proces verbaal heeft opgesteld, mag de voetbalcel zich over het incident buigen.

Ook in de Waalse pers is dit hard aangekomen. Via onderstaande link hoor je de kwetsende spreekkoren en zie je de protestactie van de spelers van Virton.


maandag 16 februari 2009

Analyse speeldag 26

Afgelopen weekend heeft ons vooral geleerd dat STVV en Lierse er met kop en schouders boven uit steken. Beide teams klopten respectievelijk de subtoppers Oostende en Lierse vlot met 1-0 en 4-1. Oostende beëindigde de wedstrijd zelfs met 8 na drie terechte rode kaarten.

Nieuwkomer Ronse blijf verbazen. Ze wonnen het streekduel tegen Doornik met 1-0 en nestelen zich zo wat steviger op de derde plaats. KSK Beveren doet weer volop mee voor de eindronde na de 2-0 zege tegen hekkensluiter Namen.

Brussels en Antwerp misschien wel de twee grootste tegenvallers dit seizoen namen het zondagnamiddag tegen elkaarop. Brussels haalde het met 1-0. Het kan weer wat meer naar boven kijken terwijl Antwerp in een negatieve spiraal blijft.

Onderaan deed Hamme een gouden zaak door de drie punten mee te nemen uit Charleroi : 0-2. Voorts werd er na de eerdere afgelaste wedstrijd Eupen-Waasland nog een tweede wedstrijd afgelast : KVSK United - Deinze. Het veld bleek onbespeelbaar

Voor de samenvattingen kan je terecht op

http://www.exqileague.be/

zaterdag 14 februari 2009

Voorbeschouwing speeldag 26

Dit weekend wordt de 26ste speeldag afgewerkt. Er staan heel wat leuke affiches op het programma. Er valt ook een afgelasting op te tekenen. De wedstrijd tussen Eupen en Waasland zal niet doorgaan wegens het slechte veld.

De verrassingen in de top 4 van het klassement Ronse en Doornik nemen het zaterdagavond tegen elkaar op. Dit burenduel werd voor het seizoen bestempeld als onbelangrijk maar plots is dit dé topper van de speeldag. De titelfavorieten STVV en Lierse nemen het in eigen huis op tegen respectievelijk Oostende en Tienen. Twee leuke duels zeker gezien de belangen voor alle vier de ploegen die dromen van promotie naar eerste klasse. Voorts lijkt Beveren zich vanavond helemaal in de strijd te kunnen gaan mengen voor de derde plaats met een op papier makkelijke thuiswedstrijd tegen de laatste in de stand Namen.

Op zondag wordt nog één wedstrijd afgewerkt. Brussels zal het thuis opnemen tegen Antwerp. Twee teams die vooraf gezien werden als titelkandidaat maar nu bij verlies in de grijze middenmoot dreigen te belanden.

Een ding is zeker. Het wordt weer een weekend vol leuke duels en spanning! Wie de wedstrijden live wil volgen kan terecht op volgende website!
http://www.exqileague.be/speeldag_live_datum_html.php

donderdag 12 februari 2009

Marc Grosjean geen coach meer van Brussels


Marc Grosjean (foto) is niet langer coach van FC Brussels. Door de tegenvallende resultaten zal hij een andere functie krijgen binnen de club.

Grosjean was pas vanaf juni 2008 aan de slag als coach bij Brussels. Maar de resultaten voldoen niet aan de wensen van de amibitieuze voorzitter Johan Vermeersch.

Het ontslag zat er al even aan te komen want vorige maand stelde voorzitter Vermeersch zelf nog een trainingsschema op om zijn onvrede te uiten. Wie Grosjean zal opvolgen is nog niet bekend. De circulerende namen zijn die van technisch-directeur Patrick Wachel en van assistent-trainer Patrick Nijs.

Sfeer in de Exqi League


Er wordt een beetje belachelijk gedaan over de supportersaantallen in de Exqi League. Er zijn inderdaad clubs waar er slechts voor een duizendtal toeschouwers gespeeld wordt maar teams met eersteklassetraditie als Antwerp , Lierse en natuurlijk STVV geven het goede voorbeeld. Bij thuiswedstrijden komen tussen de 6.000 en 10.000 toeschouwers opdagen. Ook buitenshuis weten deze teams zich gesteund door een fantastische aanhang!


Bij deze wil ik dan iedere supporter van welke club dan ook oproepen om zijn team zowel thuis als op verplaatsing luidkeels te steunen. Het wordt zo voor iedereen gezelliger en de tweede klasse geraakt van zijn etiket van grijze muis af.


Om jullie te laten proeven van hoe de sfeer in de Exqi league kan zijn heb ik hieronder enkele links naar leuke sfeerfilmpjes gepost.




Doornik speler geschorst voor rest van het seizoen

Het sportcomité van de Voetbalbond heeft Sylvio Breleur (foto) van Doornik een zware straf opgelegd voor de ongeregeldheden na de wedstrijd tegen KVK Tienen.

Breleur wordt geschorst tot 31 december 2009, waarvan effectief tot 30 juni. De rest is voorwaardelijk.

Op 18 januari had hij na zijn rode kaart tegen Tienen in de kleedkamers klappen uitgedeeld aan enkele stewards. Doornik meldt dat de speler zeker in beroep zal gaan tegen de straf.

Laten we hopen dat deze talentvolle speler zijn lesje nu zal leren. Want op het veld is hij zeker een meerwaarde voor de Exqi league .

woensdag 11 februari 2009

Beker van België

In Brussel is gisteren geloot voor de halve finales van de Beker van België. KRC Genk neemt het op tegen Lierse en KV Mechelen of Kortrijk zullen het opnemen tegen Roeselare of Cercle Brugge.

Als tweedeklassers mogen we (zelfs als supporter van grote concurrent STVV) fier zijn op de prestaties van Lierse in de beker. Ze zetten de Exqi League op de Belgische voetbalkaart door als enige tweedeklasser de halve finales te bereiken. In de eerste twee rondes schakelden ze eersteklassers Bergen en Dender uit. In de kwartfinale ging vervolgens derdeklasser RC Mechelen voor de bijl. Nu staan ze dus op twee wedstrijden van de Heizel.

Ik roep dan ook iedereen op om Lierse te steunen in hun confrontaties met KRC Genk die op 4 maart en 22 april plaatsvinden. Niet alleen omdat Genk de vijand is van STVV maar ook om te laten zien dat de Exqi League een competitie van hoog niveau is en zeker niet moet onderdoen voor eerste klasse.

Succes Lierse!

Verslag speeldag 25

Speeldag 25 was desastreus voor de ploegen die thuis speelden. Alleen Doornik kon de drie punten thuis houden. Het versloeg KVSK United met 2-0. In de strijd voor de eindrondetickets deed promovendus Ronse een schitterende zaak door rode lantaarn Namen opzij te zetten met 2-4. Zo prijken de West-Vlamingen op een verrassende derde plaats. Ook Beveren doet weer helemaal mee na een 0-1 zege op Antwerp. Het is drummen voor een plaatsje in de subtop want het verschil tussen de nummers 3 en 10 bedraagt slechts vier punten.

In de titelstrijd deed STVV een gouden zaak. Na het gelijke spel van Lierse op zaterdagavond tegen Oostende namen de kanaries de volle buit zondagnamiddag mee uit Luik. Het won na een doelpunt in de slotminuten van Peter Delorge met 1-2.

In de strijd tegen de degradatie deed Eupen een goede zaak. Het ging winnen bij seizoensrevelatie Tienen met 1-3. Het aantrekken van bijna een volledige ploeg tijdens de winterstop lijkt nu zijn vruchten af te werpen want met een 7 op 12 hebben ze rode lantaarn doorgegeven aan UR Namen.